Bas

Intet band eller orkester uden en bas. Sammen med trommerne danner den selve fundamentet for resten af bandet i både pop, rock og jazz. Du kan både spille el-bas og kontrabas.

Kontrabassen er det største og dybeste instrument i strygerfamilien. Den er især kendt fra jazz-musikken, og Niels Henning Ørsted Pedersen, som også blev kaldt NHØP, var en meget kendt, dansk jazzmusiker og kontrabassist. Prøv at søge på hans navn på Youtube, Spotify eller iTunes eller lyt til hans I Skovens Dybe Stille Ro. Spiller du kontrabas, kan du også lære at spille med en bue ligesom på en violin. Det bliver mest brugt i den klassiske musik og de store symfoniorkestre.

El-bassen blev kendt i 50’erne og 60’erne og er i dag helt uundværlig i et hvert rock- eller popband. Det betyder, at du hurtigt kan komme i gang med at spille sammen med andre.

Hvordan er undervisningen?
Melder du dig til undervisning på bas, kan du prøve både el-bas og kontrabas, for det er den samme lærer.

Vi tager udgangpunkt i din musiksmag og spiller gerne sammen med noget af det musik, du kender fra Youtube eller Spotify. Vi laver også tekniske øvelser og snakker om rytme, harmonier og sammenspil.  I undervisningen kommer du både til at spille efter noder og gehør – altså det at spille efter dit øre og uden noder.

Vores musikundervisning bygger på, at vi har det sjovt med musikken. Du får mest ud af undervisningen, hvis du øver dig tit – gerne hver dag. Og så er det også sjovest at øve sig, fordi du vil mærke, at du bliver bedre.

Det meste af vores undervisning i bas foregår på Grønnegade i Viborg, men vores baslærer er også på flere folkeskoler om eftermiddagen. Klik her for at se, om du kan få undervisning på din egen skole.

Hvem kan spille bas?
Du skal være cirka 8-10 år - afhængigt af, hvor store hænder du har, og hvor høj du er - eller ældre for at komme i gang med at spille bas. Men vores undervisning tager altid udgangspunkt i den enkelte, og derfor er det aldrig for sent at starte.

Hvem kan jeg spille sammen med?
Musik er sjovest, når man spiller sammen med andre, så det er noget, vi gør meget ud af. Det første sted, du kan spille sammen med andre, er i vores Storband. Senere kan du komme med i Dream Team, Heartbeat’n Soul, Soultusserne, eller Jazztusserne. Spiller du kontrabas, kan senere kommer med i Orkester MidtVest.

Derudover arrangerer vi elevkoncerter og workshops i løbet af sæsonen, hvor du møder og spiller sammen med andre børn og unge.

Skal jeg købe en bas?
Hvis du vil i gang med at spille el-bas, skal du både bruge en el-bas og en forstærker eller et musikanlæg. Til gengæld er der den fordel, at du kan øve med høretelefoner. Hvis du ikke har udstyret, hjælper vi gerne med at finde den rigtige, men vi lejer det ikke ud.

Til gengæld kan du leje en kontrabas hos Kulturskolen. Du kan se priser og betingelser for at leje et instrument her. Og hvis du senere vil købe din egen kontrabas, er det vigtigt, at du snakker med din lærer og får hjælp til at finde den rigtige til den rigtige pris.

Vælg hold / instrument

Bas