Velkommen til MGK

Musikalsk GrundKursus er for dig mellem 15 og 25 år, som vil være en del af et tæt fællesskab og have et stærkt netværk af studerende og undervisere i musikmiljøet. Udover undervisningen i dit hovedinstrument har du masser af sammenspil og fællesfag som hørelære, musikteori og kor. Du kan vælge linjerne klassisk musik, rytmisk musik eller musikproduktion med fx sangskrivning eller elektronisk musik som hovedfag.

Undervisningen på MGK

På MGK får du undervisning i hovedfag (dit hovedinstrument) og bifag (som udgangspunkt klaver, medmindre dit hovedfag er klaver). Du har hørelære, musikteori, SDS (sang, dans og spil) og kor sammen med de andre MGK’ere en aften om ugen, og derudover skal du regne med sammenspil, koncerter og studieture i løbet af året.

Vi lægger stor vægt på, at vores elever er ’skabende’ musikere. Det betyder, at du som MGK-elev i Viborg ikke bare lærer at kopiere andres musik, men også at finde din egen stil og byde ind i sammenspil og musikalske fællesskaber.

Her bliver du en del af et kreativt miljø omkring Klub 0.12, hvor både vores lærere, MGK’ere og andre elever arrangerer koncerter og foredrag, og her kan du snuse til den del af livet som musiker, der handler om at få nogle gode idéer og føre dem ud i livet.

Klik her for at se, hvem der underviser på MGK!

Musikmiljø for klassiske MGK-elever

Sammen med MGK-eleverne i Skive og Holstebro skaber vi et rigtig godt miljø for vores klassiske musikere på MGK.

Mange danner små sammenspilsgrupper både med rytmiske, elektroniske eller med andre klassiske musikere, og vi hjælper gerne til, hvis der er brug for det. Spiller du et orkesterinstrument, dvs. stryger eller blæser, kommer du med i MidtVest Ungdomssymfoniorkester (MiVU) og Orkester Midtvest (OMV)

I videoen kan du høre Signe (fagot) og Sibylle (violin) fortælle om at gå på den klassiske linje på MGK i Viborg.

En del af MGK Midtvest

Som MGK-elev i Viborg er du en del af MGK Midtvest, der har center i Holstebro. På mgkmidtvest.dk kan du læse mere om kurset og finde eksempler på prima vista og andet godt fra tidligere optagelsesprøver.

MGK sammen med STX eller HF

MGK er tilrettelagt, så du kan gå på en ungdomsuddannelse eller have arbejde ved siden af. Men selvom vi koordinerer og planlægger, vil der komme travle perioder med forestillinger og ekstra timer i øvelokalerne.

På ArtGK har vi et tæt samarbejde med Viborg Gymnasium og Viborg Katedralskole. Det betyder, at du skræddersyet dine skemaer, så store afleveringer ikke falder sammen med studieture eller koncerter. Sammen med dig skaber vi den struktur, som gør, at din hverdag hænger sammen med både skolearbejde og tid til at øve.

Som elev på ArtGK har du mulighed for at tage STX på fire år eller HF på tre år. Du har grundlæggende de samme fag og antal timer, men de er fordelt over et ekstra år. Kontakt Viborg Katedralskole og Viborg Gymnasium for mere info.

Endelig kan vi tilbyde dig en plads på Viborg Katedralskoles hyggelige kollegium, hvis du kommer langvejs fra. Det kan du læse mere om her.

Hent en folder om samarbejdet med Viborg Katedralskole her!

Hent en folder om samarbejdet med Viborg Gymnasium og HF her!

Optagelse på MGK

For at gå på MGK skal du til optagelsesprøve. Fristen for tilmelding til optagelsesprøven er 1. februar.

Da det er et tilmeldingssystem for hele landet, kan vi desværre ikke hjælpe dig, hvis du har overskredet tilmeldingsfristen. I det tilfælde er du nødt til at vente til næste år.

Der er mulighed for at søge igen til næste år omkring samme tidspunkt. Hold øje med siden her og musikalskgrundkursus.dk, hvor den fælles tilmelding foregår. Her kan du også læse mere om optagelsesprøverne til henholdsvis klassisk, rytmisk og produktionslinjen.

Optagelsesprøverne ligger typisk i slutningen af februar eller starten af marts. Det får du nærmere besked om, når du er tilmeldt.

Tilmeld dig optagelsesprøven senest 1. februar 2025 her!

Timefordelingen på MGK?

På MGK har du dit hovedfag 60 minutter om ugen i 34 uger hvert år.
Du har bifag 20 minutter óm ugen i 34 uger om året.
Du har sammenspil cirka 2 ½ time om ugen i 25 uger om året.
Du har teori, hørelære, SSB og kor med de andre MGK elever fra Viborg og Skive i 3 timer om ugen i 34 uger om året.

Hvad koster MGK?

Når du går på MGK er undervisningen gratis, men uddannelsen er ikke i sig selv SU-berettiget.

Har du spørgsmål om indhold og undervisning på MGK, er du velkommen til at kontakt vicekulturskoleleder Henrik Resen.

Kontaktinformationer kan du se her!

ArtGK

ART-GK