Velkommen til SGK

Scenekunstnerisk GrundKursus er for dig mellem 15 og 25 år, som drømmer om at fordybe dig i skuespil og teater sammen med andre unge. Forløbet henvender sig både til dig, som brænder for at være en del af en kreativt performance-fællesskab, og til dig, som overvejer en levevej inden for scenekunst.

Undervisningen på SGK

Du har i gennemsnit undervisning i seks timer om ugen i 34 uger om året. Som udgangspunkt ligger undervisningen mandag og onsdag kl. 17-20. Ind i mellem kan weekender og andre ugedage komme i spil pga. gæsteundervisning eller opløb til større projekter. Og så skal du regne med at bruge mere tid, når vi har arbejdsvisninger, og op til det årlige, større scenekunstneriske projekt i april.

I undervisningen arbejder vi med flere stilarter og tilgange. Du vil blive præsenteret for forskellige skuespil-tekniske metoder, få indsigt i at overføre tekst fra manuskript til scenerum og møde klassisk såvel som moderne teater som for eksempel maskearbejde og devicing-teater. Herudover får du også erfaring med stemmetræning, sang og dans.

På holdet vægter vi fællesskabet meget højt, og i undervisningen er det dramatiske ensemble-orienterede arbejde helt centralt. Derfor arbejder vi målrettet mod at skabe et trygt og rummeligt arbejdsrum for alle. Et stabilt fremmøde er derfor vigtigt for, at gruppen kan fungere sammen.

Som SGK-elev får du nøgle og adgang til undervisningslokalerne på Ammunitionsvej 4 i Viborg. Her kan du tilgå fællesrum og sale - også uden for undervisningstiden. Vi forventer, at du selv administrerer din fritid, så der bliver plads til at øve. Vi vil dog altid gerne tage en snak og hjælpe med at få tingene til at gå op, hvis det viser sig at blive svært.

Underviserne på SGK har alle scenekunstneriske uddannelser og tætte forbindelser til det professionelle miljø.

Klik her for at se, hvem der underviser på SGK!

SGK sammen med STX eller HF

SGK er tilrettelagt, så du også kan gå på en ungdomsuddannelse eller have arbejde ved siden af. Men selvom vi koordinerer og planlægger, vil der komme travle perioder med forestillinger og ekstra timer i øvelokalerne.

På ArtGK samarbejder vi med Viborg Gymnasium og Viborg Katedralskole. Det betyder, at vi i videst muligt omfang tilrettelægger opløb og større projekter, så de ikke ramler sammen med store afleveringer og eksaminer på din uddannelse.

Som elev på ArtGK har du mulighed for at tage STX på fire år eller HF på tre år. Du har de samme fag og antal timer, men de er fordelt over et ekstra år. Kontakt Viborg Katedralskole og Viborg Gymnasium for mere info.

Hvis du kommer langvejs fra for at gå i gymnasiet, så giver din optagelse på SGK direkte adgang til en plads på Viborg Katedralskoles hyggelige kollegium. Det kan du læse mere om her.

Hent en folder om samarbejdet med Viborg Katedralskole her!

Hent en folder om samarbejdet med Viborg Gymnasium og HF her!

Optagelse på SGK

For at kunne starte på SGK skal du først igennem en optagelsesworkshop, som afholdes søndag d. 25. februar 2024. På workshoppen møder du nogle af de undervisere, som er fast tilknyttet SGK.

På workshoppen bliver du en del af en lille gruppe af ansøgere, og I skal sammen arbejde med en bunden opgave. Du får mulighed for at vise en forberedt monolog (individuelt arbejde), og du inviteres til en samtale om din motivation for at søge ind på SGK.

På SGK vægter vi det kollektive arbejde højt, og det afspejles i vores optagelsesworkshop og vores vurdering af deltagerne. Vi ser altså både på, hvordan du agerer individuelt og som en del af en gruppe. Du behøver ikke have skuespillererfaring for at blive optaget på SGK. Det vigtigste er, at du har fornemmelse for det dramatiske rum, har mod på at bruge dig selv, som det menneske du er, kan samarbejde med andre og har lyst til at udvikle dig.

Tilmeld dig optagelsesworkshoppen senest torsdag d.1. februar 2024 her.

Hvad koster SGK?

Har du spørgsmål om priser, betingelser eller tilmelding, er du velkommen til at kontakte Kulturskolens administration.

Se priser og betingelser for SGK her!

Har du spørgsmål om indhold og undervisning på SGK, er du velkommen til at kontakt teamkoordinator Kirsti Kærn.

Find Kirstis kontaktinformationer her!

ArtGK

ART-GK