Velkommen til BGK

Billedkunstnerisk Grundkursus er for dig mellem 15 og 25 år, som har lyst til at komme i dybden med en lang række visuelle kunstarter. Her får du din egen værkstedsplads og mulighed for at bruge masser af tid på din kunst. BGK kan være en forberedelse til videregående kunstneriske uddannelser, men behøver ikke at være det.

Undervisningen på BGK

BGK giver dig et grundigt kendskab til kunstens mange områder og teknikker. Undervisningen, som varetages af professionelle kunstnere, er dynamisk og giver plads til din egen fortolkning af opgaverne. I et fællesskab af kunstinteresserede unge er der virkelig mulighed for at inspirere hinanden, og du vil opleve et miljø, hvor I støtter hinandens arbejde og ofte meget forskellige udtryk.

Du har i gennemsnit undervisning i seks timer, 34 uger om året, som udgangspunkt på to hverdagsaftener om ugen. Som en del af undervisningen udstiller du 2 til 4 gange om året. Der arrangeres studieture og masterclasses to til tre gange om året, og derfor skal du også regne med, at der også være aktiviteter i enkelte weekender.

Forløbet giver dig mulighed for fordybelse og for at udvikle dine kunstneriske evner. Det skærper dine evner til at se, udvikler dine tekniske og håndværksmæssige kompetencer, styrker det personlige udtryk, giver selvindsigt og styrker dine evner til selvledelse. Du får en bred kunstfaglig viden, styr på samtidskunsten og afklarer dit eget kunstneriske ståsted.

Samtidig tilbyder BGK et unikt studiemiljø, hvor du får nøgle til BGK-værkstedet og et stærkt fællesskab med andre unge, der brænder for kunst.

Klik her for at se, hvem der underviser på BGK!

BGK sammen med STX eller HF

BGK er tilrettelagt, så du også kan gå på en ungdomsuddannelse eller have arbejde ved siden af. Men selvom vi koordinerer og planlægger, vil der komme travle perioder med forestillinger og ekstra timer i værkstedet.

På ArtGK har vi et tæt samarbejde med Viborg Gymnasium og Viborg Katedralskole. Det betyder, at vi snakker sammen og koordinerer, så store afleveringer ikke falder sammen med studieture eller store forestillinger. Sammen med dig skaber vi den struktur, som gør, at din hverdag hænger sammen med både skolearbejde og tid til at arbejde kunstnerisk.

Som elev på ArtGK har du mulighed for at tage STX på fire år eller HF på tre år. Du har grundlæggende de samme fag og antal timer, men de er fordelt over et ekstra år. Kontakt Viborg Katedralskole eller Viborg Gymnasium for mere info.

Endelig kan vi tilbyde dig en plads på Viborg Katedralskoles hyggelige kollegium, hvis du kommer langvejs fra. Det kan du læse mere om her.

Hent en folder om samarbejdet med Viborg Katedralskole her!

Hent en folder om samarbejdet med Viborg Gymnasium og HF her!

Optagelse på BGK

For at gå på BGK skal du til optagelsesprøven, som afholdes søndag d. 4. februar 2024.

Før optagelsesprøven skal du forberede mindst 10 tegninger, billeder, skulpturer, designs, fotos eller videoværker, som viser, hvad du er optaget af, og hvordan du arbejder. På dagen for optagelsesprøven får du stillet et lokale til rådighed, hvor du stiller disse værker op.

Selve optagelsesprøven består, udover dine medbragte værker, af fire elementer:

1. Tegneøvelse - 30 min.
  2. Fotoopgave i nærmiljøet - 30 min. (tag 20 fotos med din mobil)
  3. Materiale/Skulpturopgave - 30-60 min.
  4. Individuel samtale med 2 billedkunstnere med tilknytning til Kulturskolen samt en ekstern censor - ca. 30 min.

Du skal afsætte omkring 3 timer til prøven, og vi anbefaler, at du møder op i god tid samt regner med noget ventetid.

Tilmeld dig optagelsesprøven senest 1. februar 2024 her!

Hvad koster BGK?

Har du spørgsmål om priser, betingelser eller tilmelding, er du velkommen til at kontakte Kulturskolens administration.

Se priser og betingelser for BGK her!

Har du spørgsmål om indhold og undervisning på BGK, er du velkommen til at kontakt teamkoordinator Susanne Ahrenkiel.

Find Susannes kontaktinformationer her!

ArtGK

ART-GK