Scenekunst

Birgitte Alme

Med mig i min uddannelsesrygsæk har jeg bl.a. en pædagoguddannelse og en uddannelse som cand.mag. i dramaturgi. Sidenhen er jeg blevet opgraderet med et forløb på Dramatiker Væksthus, som er et talentudviklingsprojekt for dramatikere, der skriver dramatik til børn og unge.

I min erfaringskuffert har jeg undervisning af børn, unge og voksne i både scenekunst og skrivekunst. Jeg har i flere år undervist på Teaterskolen Kastali’a i Randers, og jeg underviser pt. alle klassetrin i drama og teater på Randers Lilleskole. I 2018 vandt Randers Lilleskole og jeg Springfrøprisens 1. præmie for vores musicalprojekt ”Alice’ Eventyrland”. Prisen uddeles af Kultur- og Undervisningsministeriet. Derudover laver jeg undervisningsmateriale for Randers Teater.

Som underviser stræber jeg efter at skabe et rum, hvor eleverne er trygge. Her kan vi ikke gøre noget forkert. Vi kan øve os og blive bedre, men som udgangspunkt kan vi ikke gøre noget forkert. I det trygge rum kan kreativiteten for alvor spire.

Det klassiske teater er fantastisk, og jeg elsker at give mine elever nogle klassiske forestillinger med i livets store skuldertaske. Men jeg synes også, det er spændende at eksperimentere med scenekunsten og derved udfordre og udvide elevernes teaterfaglige forståelse. Derfor er eleverne altid med til at bearbejde klassikeren eller udvikle noget helt nyt.
Birgitte Alme

Email : bial@ksviborg.dk