Fagot

Fagotten er en store, dyb træblæser. Den er let at kende med sine blanke knapper på et mørkt rør af træ, som rager et stykke op over musikeren. Den høres mest i symfoniorkestre, kammermusik og folkemusik. Fagotten er en træblæser, fordi du laver tonen ved at blæse luft imellem to bambusblade. De kaldes et rør. Andre træblæsere er saxofon og klarinet, som kun har et enkelt bambusblad i mundstykket. Peter Bastian, var en dansk fagotist, som blandt andet blev kendt for at vise fagottens mange forskellige muligheder.

Hvordan er undervisningen?
Du starter med at lære, hvordan du får fagotten til at sige noget, hvordan du skifter mellem forskellige toner ved at bruge både fingre og mund, og hvordan du får tonerne til at lyde smukke. Du kommer hurtigt til at spille nogle enkle, lette melodier, og så snakker vi om hen ad vejen, hvilke stykker musik, du gerne vil lære. Det kan være inden for klassisk musik, folkemusik eller måske nogle børnesange, du kan lide. Du behøver ikke at kunne noder på forhånd. Det lærer du henad vejen, men du lærer også at bruge ørerne og spille efter gehør.
Vores musikundervisning bygger på, at vi har det sjovt med musikken. Du får mest ud af undervisningen, hvis du øver dig tit – gerne hver dag. Og så er det også sjovest at øve sig, fordi du vil mærke, at du bliver bedre.

Find vores lærer i fagot ved at klikke her og scrolle ned i listen!

Hvor gammel skal man være?
Du skal være cirka 9-11 år (afhængigt af, hvor høj du er) år eller ældre for at komme i gang med at spille fagot. Kom ind på kontoret og få en snak med os, hvis du er i tvivl om, om du er stor nok.

Vi tager altid udgangspunkt i, hvem du er, og hvor meget du kan, og derfor er det aldrig for sent at starte.

Hvem kan man spille sammen med?
Det er vores erfaring, at det er vigtigt hurtigt at komme til at spille sammen med andre. Det første sted, du kan det, er i Orkesterskolen og i Kulturskolens Storband. Senere kan du komme med i FDF’s harmoniorkester og Orkester Midtvest. Der er stor rift om fagotterne, så kommer hurtigt til at spille sammen med andre.

Derudover arrangerer vi sammenspil, elevkoncerter og workshops i løbet af sæsonen, hvor du møder og spiller sammen med andre børn og unge, som også spiller musik.

Skal man købe en fagot?
Du kan leje en fagot hos Kulturskolen Viborg. Hvis du senere vil købe dit eget instrument, er det en god idé (faktisk ret vigtigt), at du snakker med din lærer først. Du kan se priser og vilkår for at leje et instrumenter her!

Fagot