Ukulele

Ukulele stammer fra Hawaii, og navnet betyder ’lopper der hopper’. Ukulelen er et lille 4-strenget instrument, der ligner en lille guitar, og som bruges i alt fra traditionel folkemusik til moderne popmusik. Den er fantastisk at synge til, enten til fællessang eller alene, og ukulelen er et instrument, der bringer smilet frem!

Er du interesseret i, hvad ukulelen kan og i den hawaiianske musiktradition, kan vi anbefale podcasten "Musikkens Rødder’: “Alle på Hawaii skal lære at spille ukulele i mellemskolen", som du finder på Heartbeats.

Hvordan er undervisningen?
Undervisningen foregår enten på hold med 2 elever i 30 minutter eller som enkeltundervisning. Du kommer til undervisning 1 gang om ugen og får hurtigt mulighed for sammenspil. I undervisningen arbejder vi bl.a. med teknik, rytmik, noder, tabulatur (fingrenes placering på gribebrættet), becifringer (akkorder) og gehør (at lytte sig frem).

Det bliver sjovest, hvis du øver hjemme, og så får du også mest ud af undervisningen.

Du kan få ukuleleundervisning på Grønnegade i Viborg, men også på en del folkeskoler i kommunen. Klik her for at se, om du kan få undervisning i ukulele på din egen skole.

Hvem kan spille ukulele?
Ukulele er et godt instrument for børn mellem 6-10 år, og den er et godt "springbræt" til elever, som senere vil prøve kræfter med guitarspil eller el bas.
Vi tilbyder desværre ikke undervisning i ukulele for voksne, som er over 24 år.

Hvem kan man spille sammen med?
Musik er sjovest, når man spiller sammen med andre, så det er noget, vi gør meget ud af. Det første sted, du kan spille sammen med andre, er i vores Storband. Du vil også blive inviteret med til elevkoncerter og workshops i løbet af sæsonen, hvor du møder og spiller sammen med andre børn og unge.

Skal jeg købe en ukulele?
Det kan være en god idé at ringe ind til os og få lidt vejledning, inden du går ud og bruger mange penge. Man kan komme rigtig langt for 400 kroner når man selv skal købe en ukulele.

Ukulele