Trommer

Trommerne er rygraden i et hvert band og orkester. Her fastholder de rytmen sammen med bassen, og de andre musikere lytter ofte til trommerne for ikke at komme ud af takt. For det meste, er der tale om et trommesæt, bygget op af en stortromme, en lilletromme, et par tam’er, en hi-hat og et par bækkener. Trommerne bliver brugt i stort set alle musikgenrer, men stilen varierer meget. Fra de lette jazzede rytmer til hård rock med masser af bækkener. Man bruger også trommer i den klassiske musik, men det er typisk flere forskellige slags slagstøj - det, man også kalder percussion.

En dygtig trommeslager er Steve Gadd, som du kan lytte til ved at søge på Steve Gadd Band på Spotify eller iTunes. Han har blandt mange andre spillet med Paul Simon, og de to skabte sammen den berømte trommerytme i nummeret 50 Ways To Leave Your Lover.

Derudover er der jo trommer i alt pop og rockmusik, så det er bare at finde noget, du godt kan lide og så prøve at lytte dig frem til trommerytmen.

Hvordan er undervisningen?
I trommeundervisning lærer du om de mange forskellige trommer, der findes. Du lærer at bruge hænderne, armene, fødderne - ja faktisk hele kroppen - på den rigtige måde. Du lærer om puls, koordination, periodefornemmelse og sammenspil. Og så lærer du at læse de lidt specielle noder, som man spiller efter som trommeslager. Som begynder lærer du hurtigt de mest grundlæggende rytmer, og senere kommer du til de mere avancerede ting, ligesom du kan begynde at øve dig i at spille fills, improvisere, og spille forskellige genrer. I løbet af et år arrangerer vi grejdag, fællestimer og sommerafslutning, for vi synes, at musikken er sjovest, når det er noget, vi er fælles om.

Det meste af vores undervisning i trommer foregår på Grønnegade i Viborg, men vores trommelærer er også på flere folkeskoler om eftermiddagen. Klik her for at se, om du kan få undervisning på din egen skole.

Hvem kan spille trommer?
Du kan spille trommer fra du er 6 år, men du kan også sagtens starte, når du er ældre.

Hvem kan man spille sammmen med?
Det første sted, du kan spille sammen med andre er i Kulturskolens Storband. Senere kan du komme med i Dream Team, Heartbeat’n Soul, Soultusserne, eller Jazztusserne. Derudover arrangerer vi elevkoncerter og workshops i løbet af sæsonen, hvor du møder og spiller sammen med andre børn og unge.

Skal man købe sit eget trommesæt?
Hvis du går til trommer skal du have noget at øve dig på derhjemme, men du behøver ikke at købe en masse dyre ting. Til at starte med, kan du klare dig med et sæt trommestikker og en øveplade. Du kan spørge din lærer til råds for at finde det rigtige udstyr til de rigtige priser.

Trommer