Slagtøj / Marimba

Ingen andre instrumenter indeholder så mange forskellige lyde som det klassiske slagtøj - eller percussion, som det også kaldes. Som klassisk slagtøjsspiller lærer du at spille på et trommesæt, men du lærer også at spille på et hav af forskellige stykker slagtøj som for eksempel pauke, håndbækkener, olietønde og triangel. Du kan komme til at spille på Kultursolens store marimbaer - en slags kæmpe xylofoner, som man spiller på med køller.
Du kan blive en del af rytmegruppen i symfoniorkestre, harmoniorkestre og brassbands, men du kan faktisk også komme til at spille melodier, fordi marimbaernes tangenter spiller toner præcist som tangenterne på et klaver.

Hvordan er undervisningen?
I undervisningen lærer du en masse om rytme, og om hvordan du bruger din krop og dine hænder rigtigt. Du lærer at læse noder og at spille sammen med andre. Fordi instrumenterne er så forskellige, er der også mulighed for at gå i mange retninger. Sammen med din lærer, finder du ud af, hvad du har lyst til at bruge mest tid på.

Hvem kan spille slagtøj?
Du kan starte med at spille slagtøj, når du er 6 år eller ældre. I vores øjne er det aldrig for sent at starte.

Hvem kan man spille sammmen med?
Som noget helt særligt kan du som elev på klassisk slagtøj komme med i Los Marimbas - FDF’s slagtøjsorkester, hvor børn og unge spiller på alt fra olietønder til store marimbaer.
Det første sted, du kan spille sammen med andre er i Kulturskolens Storband. Senere kan du komme med i Soultusserne, Jazztusserne, Dream Team eller Heartbeat’n Soul. Derudover arrangerer vi elevkoncerter og workshops i løbet af sæsonen, hvor du møder og spiller sammen med andre børn og unge.

Skal man købe sit eget slagtøj?
Når du spiller slagtøj, skal du have noget at øve dig på derhjemme, men du kan selvfølgelig ikke have alt det klassiske slagtøj derhjemme. Til at begynde med kommer du langt med en øveplade og et sæt trommestikker, og så kan du hen ad vejen snakke med din lærer om, om der er noget særligt, du har brug for derhjemme. Når det kommer til xylofoner og marimbaer, har Kulturskolen et par stykker, som lejes ud, og du kan også øve dig på Kulturskolen eller hos FDF, hvis du spiller med i Los Marimbas.

Slagtøj / Marimba