Velkommen til musik eXtra

Musik eXtra - eller bare mX - er Kulturskolens tilbud til dig mellem 12 og 17 år, som har lyst til at bruge lidt ekstra tid på musikken. Her får du mere undervisning på dit hovedfag, og samtidig får du styr på teorien bag musikken. mX er en god forberedelse, hvis du overvejer at søge ind på MGK. Ligesom på MGK kan du vælge at lægge vægt på klassisk musik, rytmisk musik, sangskrivning eller elektronisk musik og musikproduktion.

Fag og undervisning

Som mX-elev har du undervisning i dit hovedfag i 45 minutter om ugen. Dit hovedfag kan være et instrument, sang, sangskrivning eller elektronisk musik. mX er i udgangspunktet et to-årigt forløb.

Sang eller instrument som hovedfag
Hvis dit hovedfag er sang eller et instrument vælger du, om du vil fokusere på rytmisk eller klassisk musik, og ud fra dette hjælper din lærer med at finde orkestre eller bands, som giver mening for dig.

Spiller du et orkesterinstrument, dvs. stryger eller blæser, kommer du med i MidtVest Ungdomssymfoniorkester - MiVU

Sangskriving eller elektronisk musik som hovedfag
mX med sangskrivning eller elektronisk musik som hovedfag er for dig, som allerede er i gang med at skrive sange eller lave din egen musik musik. Undervisningen tager udgangspunkt i dine egne sange, og du får undervisning i musikkens struktur, harmonisering, tekst, arrangement, indspilning og produktion.

Fælles undervisning
Alle mX-elever får undervisning i hørelære 45 minutter om ugen, hvor du lærer om noder, rytme og musikteori. Hørelære giver en god generel musikforståelse, som kan bruges i mange sammenhænge. Du har også mulighed for at synge i Kulturskolens kor Must Sing hvis du har lyst.

Derudover får du tilbudt at deltage i de regionale samlinger, hvor du kan mødes med andre med den samme interesse som du har.

Optagelse på mX

Det er din lærer, der sammen med dine forældre vurderer, om du er klar til at søge optagelse på musik eXtra. Hvis I sammen synes, det er en god idé, skal du til en kort optagelsesprøve i trygge rammer.

Du skal tilmelde dig optagelsesprøven senest mandag d.22. april 2024 nederst på siden her. Detaljeret plan for optagelsesprøven udsendes sidst i uge 17.

Optagelsesprøve på klassisk og rytmisk musik
Optagelsesprøven afvikles fredag d.3. maj 2024 om eftermiddagen.
Her skal du spille 2 korte stykker musik, og vi vil gerne høre 2 skalaer, som du på forhånd har aftalt med din lærer. Du skal også klappe rytmer og høre forskel på akkorder i dur og mol. Det hele tager cirka 10 minutter.

Optagelse på sangskrivning:
Søger du ind på sangskrivning skal du spille 2 stykker musik, du selv har skrevet og fortælle om din arbejdsproces og dine tanker bag musikken. Optagelsesprøven afvikles fredag d.3. maj 2024 om eftermiddagen.

Optagelse på elektronisk musik og produktion:
Søger du ind på elektronisk musik og produktion skal du afspille to stykker musik, du selv har lavet og fortælle om din arbejdsproces og dine tanker bag musikken. Optagelsesprøven afvikles fredag d.3. maj 2024 om eftermiddagen.

Hvad koster mX?

Du kan se prisen for musik eXtra i oversigten her.

Det er ikke muligt at opnå søskende- og flerfagsrabat når du går på talentlinjen, men det er muligt at søge om nedsat betaling hvis  husstandsindkomsten hjemme hos dig er lav.

Har du spørgsmål om indhold og undervisning på mX, er du velkommen til at kontakte kulturskolens administration.