Jane Susanne Andersen

Jeg er uddannet fra DfL med speciale i Billedkunst og praktisk kunsthistorie. Jeg har læst fag i kunsthistorie på universiteterne i København og Aarhus, og har mangeårig erfaring med undervisning i billedkunst og keramik på højskoler, billedskoler og andre institutioner. Jeg har desuden i en årrække været projektleder på Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst.

Mit eget kunstneriske felt er maleri og tegning. I mange år har mit primære motiv været portrætter. Det er ikke portrætter, der nødvendigvis har portrætlighed, men som mere er en undersøgelse af menneskets dybde og overflade. Jeg har desuden en stor forkærlighed for historiefortælling og har skrevet to børneromaner, som er udkommet på Forlaget Turbine. ”Hybenhjerter” udkom i 2019, hvor den også modtog Orlaprisen i kategorien ”Den bog man ikke kan lægge fra sig”.

Når jeg underviser i billedkunst, vil jeg gerne lære eleverne grundlæggende, klassiske teknikker og metoder, men også give dem mulighed for at afprøve skøre og mærkelige eksperimenter. Med den vekselvirkning vil jeg gerne styrke det enkelte barns billedsprog og stimulere kreativiteten og lysten til at skabe.

www.janesusanne.dk

Jane Susanne Andersen