Velkommen til

UNGE SPILLER KLASSISK 2024

EN KONKURRENCE FOR UNGE KLASSISKE MUSIKERE I MIDTJYLLAND

Om konkurrencen

Unge Spiller Klassisk giver dig mulighed for at præsentere dig selv musikalsk overfor andre og prøve at deltage i en konkurrence i en tryg og positiv atmosfære- Du vil møde andre unge musikere, kunne måle dig selv fagligt og komme hjem med selvtillid og en brugbar udtalelse fra vores dygtige jury. Sidst, men ikke mindst, vil du få en masse musikalske indtryk i fællesskabet med andre musikere.

Konkurrencens indledende runde finder sted på
Kulturskolen Viborg lørdag 16. november 2024.

Konkurrencen har mange vindere og ingen tabere. Alle deltagere får en personlig samtale med et medlem af juryen samt et bronze-, sølv- eller gulddiplom. Efter konkurrencen udvælges et antal deltagere til at spille ved festkoncerten i Viborg Musiksal.

Festkoncert afholdes i
Viborg Musiksal søndag 17
. november 2024 kl. 15.00

Og endelig udvælger juryen et antal deltagere, som går videre til konkurrencens finalen.

Finalen i Unge Spiller Klassisk afholdes i
Musikhuset i Aarhus søndag 27. november 2022 --???????

Juryen er i 2022:

Palle Friborg Kjeldgaard - Kulturskoleleder (violinist)

Rolf Sandmark - Basunist (pens. Århus Symfoniorkester)

Mikkel Torup - Pianist (Det jyske Musikkonservatorium - solistklasse)

Hvem kan deltage?

Unge Spiller Klassisk er for alle unge i Midt- og Vestjylland, der spiller klassisk musik og har spillet i mindst to år.
Hvis du er studerende på et musikkonservatorium eller lignende videregående uddannelse, kan du ikke deltage i konkurrencen hverken som solist eller som del af ensemble.

Du kan tilmelde dig tre kategorier:

SOLISTER

Gruppe A:
For solister, som er 13 til og med 15 år pr. 1. november 2024.
Du skal sammensætte et program på maks. 5 minutter.
Hvis du spiller længere tid, vil du blive stoppet af dommerne.

Gruppe B:
For solister, som er 16 til og med 25 år pr. 1. november 2024.

Du kan ikke deltage i Unge Spiller Klassisk hvis du er fyldt 26 år 1. november 2024.

Du skal sammensætte et program på maks. 7 minutter. Hvis du spiller længere tid, vil du blive stoppet af dommerne

ENSEMBLER

Gruppe C:
For grupper på 2-5 musikere (dvs. duo til kvintet), som er 13-25 år (duo til kvintet).
I skal sammensætte et program på maksimum 7 minutter, og som minimum spille én flerstemmig sats.
Bemærk, at yngste person i ensemblet skal være fyldt 13 år og ældste ikke må være fyldt 26 år pr. 1. november. 2024.

Festkoncerten og finale

Efter konkurrencen udvælges et antal solister og ensembler til at spille ved festkoncerten søndag d. 17. november 2024 kl. 15.00 i musiksalen på Kulturskolen Viborg.

Alle medvirkende skal være indstillede på, at medvirke ved denne koncert, hvis de bliver spurgt. I vil modtage telefonopkald om dette i løbet af lørdag eftermiddag/aften.

Juryen udpeger desuden op til 6 solister (hvor minimum én solist udvælges fra Gruppe A) og 3 ensembler til finalen, som afholdes i

Musikhuset Aarhus søndag 27. november 2022---??????????

Du kan ikke gå videre til finalen, hvis du året før har vundet DMF's talentpris eller Sydbanks talentpris. Du kan heller ikke vinde den samme pris to gange.

Tilmelding

Vil du deltage i Unge Spiller Klassisk, skal du tilmelde dig senest 1. november 2024.

Tilmelding som solist - klik her!

Tilmelding som ensemble - klik her!

Kulturskolen Viborg

Grønnegade 2