Harmonika/Accordeon

Et accordeon ligner en harmonika, men i stedet for tangenter har det små, runde knapper. Ligesom et klaver kan et accordeon spille melodi og akkorder på samme tid. Mange kender lyden fra folkemusik, tango eller franske viser, men faktisk kan du også spille både klassisk og rytmisk musik med et akkordeon i armene.

Et akkordeon er et godt begynderinstrument, som du hurtigt kan få til at lyde godt. Og så er det fleksibelt, og kan tages med i en taske, så du kan spille mange forskellige steder.

Hvordan er undervisningen?
I undervisningen finder vi sammen ud af, hvad for noget musik, du har lyst til at spille, og hvad der passer til dit niveau. Du behøver ikke at kunne noder, når du starter. Det tager vi hen ad vejen, og vi øver os også i at spille efter gehør - altså det at lytte sig frem til tonerne.
Vi arbejder med teknik, melodier og akkorder, og vi spiller meget forskellige slags musik, så du både spiller noget nyt og noget, du kender i forvejen.

Vores musikundervisning bygger på, at vi har det sjovt med musikken. Du får mest ud af undervisningen, hvis du øver dig tit – gerne hver dag. Og så er det også sjovest at øve sig, fordi du vil mærke, at du bliver bedre.

Find vores lærer i accordeon ved at scrolle ned i listen her!

Hvem kan spille accordeon?
Du skal være cirka 7 år eller ældre for at komme i gang med at spille accordeon.
Vi tager altid udgangspunkt i, hvem du er, og hvor meget du kan, og derfor er det aldrig for sent at starte.

Hvem kan man spille sammen med?
Hvis du er under 15 år, er det første sted, du kan spille sammen med andre Kulturskolens Storband. Vi arrangerer sammenspil, så man prøver at spille sammen med andre, som også spiller accordeon, og med nogle, som spiller andre instrumenter. Derudover har vi koncerter og workshops, hvor elever spiller sammen og for hinanden og møder nye kammerater igennem musikken.

Skal man købe et accordeon?
Du kan leje et accordeon i børne- eller voksenstørrelse hos Kulturskolen Viborg. Hvis du senere vil købe dit eget, er det en god idé (faktisk ret vigtigt), at du snakker med din lærer om det. Du kan se priser og vilkår for at leje et instrumenter her!

Harmonika/Accordeon